Samuel Theis en Sandra Hüller in Anatomy of a Fall (2023).
Welkom in Contentland, heel leuk dat je leest.
Wie mij een beetje kent, weet dat ik niet alleen geïnteresseerd ben in de zakelijke kant van Hollywood, maar ook een ontzettende film- en tv-liefhebber ben. Vandaar deze eindejaarsversie van Contentland, waarin ik mijn tien favoriete films en series van 2023 deel én kort vooruitblik op mijn favorieten tussen al het entertainment dat Hollywood ons in 2024 gaat brengen:
1: Mijn 10 favoriete films van 2023
1: Anatomy of a Fall
Wat mij betreft is dit de meest aangrijpende film van dit jaar. Regisseur Justine Triet speelt vanaf de eerste scène ontzettend behendig met shots en dialogen en dit zorgt eerst vooral voor verwarring. Waar ben ik? Wat hoor ik? Wie zijn deze mensen? Maar zodra de film verandert in een rechtbankthriller vallen de puzzelstukjes steeds verder in elkaar. Wát een prestatie.
2: Killers of the Flower Moon
Afgelopen oktober - in aanloop naar de release van deze nieuwe film van Martin Scorsese - kocht ik het boek waar hij op gebaseerd is in een boekwinkel in Orlando, waar we toen vakantie vierden. Twee dagen later, in het vliegtuig terug naar huis, was ik al over de helft. Het is ontzettend knap hoe Scorsese het minutieuze onderzoek van journalist David Grann naar de Osage-moorden heeft vertaald naar een film die mij bijna drie en een half uur wist te boeien. Oh, en Lily Gladstone moét de Oscar winnen.
3: Oppenheimer
Een belangrijke reden dat Oppenheimer zo hoog in dit lijstje is geëindigd, is de setting waarin ik de nieuwe Christopher Nolan-film afgelopen zomer zag: in een bomvolle zaal van Filmmuseum Eye in Amsterdam, in het bijzijn van de Nederlandse cinematograaf Hoyte van Hoytema, die na afloop toelichting gaf op - wat mij betreft - zijn beste werk tot nu toe. Het moment dat de bom in Oppenheimer afgaat is één van mijn meest iconische filmmomenten van dit jaar.
4: Talk To Me
Wat ben ik blij dat ik dit jaar meer horrorfilms ben gaan kijken. Anders had ik Talk To Me waarschijnlijk nooit gezien én vermoedelijk afgeschreven als ‘weer zo’n typische griezelfilm met flinterdun kritiek op de maatschappij’. Maar deze film - geregisseerd door twee hyperactieve Australische tweelingbroers - pakte me vanaf de eerste minuten bij m’n strot en liet me pas bij de aftiteling weer gaan. De scène waarin de hoofdrolspelers doorhebben hoeveel lol je wel niet kunt hebben met een bezeten, gebalsemde hand (totdat dit gruwelijk misgaat) is er eentje die ik niet snel zal vergeten.
5: Dream Scenario
Wat als iedereen plotseling over precies dezelfde man droomt? En wat als die man in het dagelijks leven een ontzettend saaie universiteitsprofessor is, die best wel lekker blijkt te gaan op al deze bovennatuurlijke aandacht? Op papier een vreemd concept… en als film eigenlijk ook. Maar juist door de hoofdrol aan de altijd interessante Nicolas Cage te geven, weet de Noorse regisseur Kristoffer Borgli van Dream Scenario één van de meest verrassende, vermakelijke films van het jaar te maken.
6: Past Lives
Zo over-the-top als het concept van Dream Scenario is, zo klein en alledaags is het verhaal van Past Lives. Op voorhand had ik al zó veel goeds gehoord over deze potentiële Oscarkandidaat en ik ben blij dat dit me niet heeft afgestoten. In Past Lives vindt je geen multiverses of parallelle tijdlijnen. Geen what if… We zien juist hoe één keuze aan het begin van iemand’s leven gevolgen kan hebben die tientallen jaren nog voelbaar zijn. Net als in het echt.
7: Bottoms
Ik zal je eerlijk zeggen dat het best even duurde voordat ik doorhad op welk niveau deze komedie opereert. Ruim een half uur na de start van deze door Emma Seligman geregisseerde film drong pas bij me door dat ik al een tijdje zat te kijken naar een high school comedy die álle clichés in het genre op de hak neemt. Toen dat kwartje viel, heb ik ontzettend van deze film genoten. Mede door de hoofdrollen van Rachel Sennott en The Bear’s Ayo Edebiri.
8: How To Blow Up a Pipeline
Nog een film over een bom, maar dan eentje op een veel kleinere schaal dan die in Oppenheimer. In How To Blow Up a Pipeline volg je een groep jonge, Amerikaanse activisten die precies proberen te doen wat er in de titel van de film staat. Wat ik vooral tof vind aan deze thriller, is hoe er preciés op het juiste moment weggeknipt wordt om één van de interessante hoofdrolspelers verder uit te diepen middels flashbacks.
9: Infinity Pool
Mia Goth is één van mijn favoriete actrices en het moet wel heel gek lopen wil ik een film waar zij in speelt niet zien. Infinity Pool had ik sowieso niet willen missen, want dit is de nieuwe film van Possessor-regisseur Brandon Cronenberg, één van mijn favorieten van een paar jaar terug. En als dan ook nog eens Alexander Skarsgård een hoofdrol speelt, dan ben ik helemaal aan boord. Infinity Pool zet preciés die bizarre, duistere sfeer neer waar ik van kan genieten.
10: All Quiet on the Western Front
Eén van de beste films van 2023 zag ik al vrij vroeg in het jaar. Dit is er zo eentje die ik veel liever in de bioscoop dan op Netflix had willen zien. Wat hadden de aangrijpende dialogen en briljante, opvallende shots dan nóg meer impact op me gemaakt. Ontzettend knap hoe de makers van deze oorlogsfilm anno nu nog hebben kunnen innoveren in het genre.
Dat waren er tien… maar er zijn er nog meer! Zoals elk jaar maak ik namelijk een top 20 van mijn favoriete films van het jaar en plaats ik deze op Letterboxd. De volledige lijst van dit jaar kun je daar inmiddels ook vinden.
2: Mijn 10 favoriete series van 2023
1: Succession (HBO Max): ontzettend genoten van de manier waarop deze satire haar verhaal heeft weten af te ronden. De aflevering Connor's Wedding is iconisch.
2: Fargo (Videoland): blij dat Fargo weer terug is op ouderwets hoog niveau. Jon Hamm zet in seizoen vijf op subtiele wijze een ijzingwekkende slechterik neer.
3: The Bear (Disney+): het is The Bear wat mij betreft goed gelukt om de hoogtepunten van het eerste seizoen te evenaren én om personages waar ik eerder niet veel mee had, gelaagd en interessant te maken.
4: The Curse (Showtime, VS): mijn grootste verrassing van het jaar. Als fan van maker Nathan Fielder wist ik dat ik ongemakkelijkheid kon verwachten, maar zoiets als dit zag ik niet aankomen. The Curse bewijst ook dat Emma Stone één van de beste acteurs van haar generatie is.
5: Reservation Dogs (Disney+): ook een serie die erin geslaagd is om tot een einde te komen dat voldoening geeft. En wát fijn dat een kleinschalige show als deze de tijd heeft gekregen om het volledige verhaal van de makers te kunnen vertellen.
6: The Last of Us (HBO Max): als fan van de games keek ik uit naar The Last of Us en ik had kunnen weten dat de betrokkenheid van schrijver Craig Mazin en game-producent Neil Druckmann tot kwaliteit zou leiden. Een heel sterk begin én een fantastische derde aflevering.
7: Swarm (Amazon Prime Video): een heerlijk duistere miniserie over een obsessieve fan die besluit dat ze het concert van haar Beyoncé-achtige idool moét en zal zien. Van de makers van de briljante series Watchmen en Atlanta.
8: Beef (Netflix): ik had niet gedacht dat deze serie - die zich voordoet als een komedie, maar in werkelijkheid veel tragischer is - zoveel indruk op me zou maken. Hoofdrolspelers Ali Wong en Steven Yeun gaan perfect samen.
9: Telemarketers (HBO Max): de leukste, vreemdste en uiteindelijk ook verdrietigste documentairereeks die ik dit jaar heb gezien. Patrick J. Pespas is een hoofdrolspeler waar je onverwachts van gaat houden.
10: Party Down (Starz, VS): elke nieuwe aflevering van deze ooit gecancelde, maar gelukkig teruggekomen komedieserie was dit jaar een klein cadeautje. Niet teveel nadenken, maar gewoon genieten van de chemie tussen een aantal van de grappigste acteurs van dit moment. Heerlijk.
Eervolle vermelding: Rundfunk: Duco & Roy (NPO Start): ik wil ‘m toch nog even noemen, het nieuwe, hilarische project van Tom van Kalmthout en Yannick van der Velde. Preciés mijn humor, met knipogen en referenties die op maat geschreven lijken.
PS: als uitsmijter nog vijf films en vijf series die verschijnen in 2024 waar ik ontzettend naar uitkijk:
Films:
The Iron Claw - 15 februari
Dune: Part Two - 29 februari
Civil War - 26 april
Furiosa: A Mad Max Saga - 23 mei
Love Lies Bleeding - nog onbekend
Series:
True Detective: Night Country - HBO Max, 15 januari
Masters of the Air - Apple TV+, 26 januari
Mr. & Mrs. Smith - Amazon Prime Video, 2 februari
Shōgun - Disney+, 27 februari
The Sympathizer - HBO Max, nog onbekend
Dat was ‘m! Ik wens je een fijne, filmische jaarwisseling. En bedankt dat je Contentland bent gaan lezen in 2023, dat waardeer ik enorm. Tot in 2024! 🎆